3. Tour planningHome


Local transport

                        Difficulty level   Sunrise -set   Time planning   Map
From Preda to Bergün/Bravuogn 

Date: 06-04-2002

Travel time 17 minutes.

From Zernez to Davos Dorf

Date: 08-04-2002

Travel time 1 hour. (1x change)

Vertrek Aankomst Vertrek Aankomst

  6:12

  6:28

  5:39

  7:05

  7:28

  7:44

  6:52

  7:53

  9:28

  9:46

  7:49

  8:49

  9:29

  10:45

  8:49

  9:49

  11:28

  11:45

  9:49

  10:49

  11:29

  12:45

  10:49

  11:49

  13:28

  13:45

  11:49

  12:49

  15:28

  15:45

  12:49

  13:49

  17:28

  17:45

  13:49

  14:49

  18:28

  18:46

  14:49

  15:49

  19:28

  19:46

  15:49

  16:49

  20:28

  20:45

  16:49

  17:49

 

 

  17:49

  18:49

 

 

  18:49

  19:49

 

 

  19:49

  20:53

 

 

  20:49

  21:53

 

 

  21:49

  22:53

Schweizerische Bundesbahnen

Moeilijkheidsgraad

Local transport                           Sunrise -set   Time planning   Map

Nieuwe schaal:

Graad Omschrijving Stijlheid Landschap beklimming en afdaling Vernauwingen bij de afdaling Geëxponeerd
L leicht   onder de 28º licht, heuvelig, met gladde ondergrond Geen vernauwingen. Geen risico op wegglijden.
-
WS
+
wenig schwierig  om nabij de 30º In het algemeen overzichtelijke hellingen met zo nu en dan korte steile stukken. Geulen, heuvels, rotsen kunnen nog ontweken worden. Spitzkehren is noodzakelijk. Vernauwingen zijn kort en vlak waarbij je de ski's kan laten "lopen". Korte, licht uitlopende  stukken waarbij je kan wegglijden.
-
ZS
+
ziemlich schwierig  om nabij de 35º Korte steile stukken zonder uitwijkmoglijkheden, de opeenvolging van hindernissen in matig steil terrein vereist een goede reactie vermogen. Vernauwingen zijn nog kort maar stijler, afremmen om vaart te verminderen is noodzakelijk.  Langere hellingen waarop je kan wegglijden maar voorzien van heuvels waarop je kan remmen. (kans op verwonding)
-
S
+
schwierig   om nabij de 40º Steile hellingen zonder uitwijkmoglijkheden, standvastige spitzkehren vereist, de vele hindernissen vereisen een goed ontwikkelde ski techniek. Vernauwingen zijn lang en stijl, vlakke ondergrond, kurzschwingen is nog mogelijk. Langere hellingen waarop je kan wegglijden. Mogelijk kan je bij uitglijden  rotsblokken of los gesteente raakt. (bij een harde sneeuwlaag levensgevaar)
-
SS
+
sehr schwierig   om nabij de 45º In het algemeen zeer steile hellingen, vaak met rotsblokken, vele hindernissen na elkaar. Vernauwingen zijn zeer lang en zeer stijl, ruwe ondergrond, kurzschwingen wordt bemoeilijkt. Hellingen waarop je kan wegglijden gaan over in een groter verval. (levensgevaarlijk)
AS ausserordentlich schwierig om nabij de 50º Uiterst steile flanken, geen mogelijkheid tot uitrusten tijdens de afdaling. Een reeks van zeer lange en steile vernauwingen, veelal alleen af te dalen doormiddel van Abrutschen of omspringen. Extreem geëxponeerd.
EX  extrem schwierig  55º of meer Extreme steile hellingen en couloirs, voorbehouden aan experts. Eventueel Abseilen over rotsblokken noodzakelijk. -

Oude schaal:

Graad Omschrijving Geländeform Engpässe in der Abfahrt Ausgesetztheit
MS mittlerer Skifahrer (1) Flaches bis rnässig steiles Gelände. Nur vereinzelte, kurze, gut ausfahrbare Steilstufen.  Engpässe sind flach oder können gut abgerutscht werden. Keine oder wenig Grä ben und Buckel. Abrutschgefahr gering.
GS guter Skifahrer (2) Mässig steiles bis steiles Gelände. Steile Passagen bieten noch recht viel Bewegungsfreiheit. Vereinzelte Eng pässe die geschwungen werden müssen. Vermehrt Gräben und Buckel. Abrutschgefahr.
SGS sehr guter Skifahrer (3) Steiles bis schr steiles Gelände, das in der Regel in der Fallinie befahren werden muss. Viele Engpässe, oft kurz hintereinander. Schmale Rücken, die mit Kurzschwingen in der Fallinie abzufahren sind. Holpriges, rauhes Gelände. Aus rutschen kann schwerwiegende Folgen haben (Felsstufen, tiefe Gräben etc.).
MA mittlerer Alpin-Skifahrer (4)
GA guter Alpin-Skifahrer (5)  
SGA sehr guter Alpin-Skifahrer (6)

Geländeform und skitechnische Schwierigkeiten wie MS, GS, SGS  

Zusätzliche Gefahren und Anforderungen für MA, GA, SGA: Gletscherspalten, Streckenabschnitte, in denen Stufen geschlagen werden rnüssen. Mit aufgebundenen Skis zurück- zulegende Steilstufen, Couloirs, Kletterstellen. Der Alpinski- fahrer ist im Gebrauch von Seil, Pickel und Steigeisen geübt und in der Lage, spezifische Gefahren des Hochgebirges zu erkennen.

Grundsatz.- Die Schwierigkeitsangaben beziehen sich ausschliesslich auf die Strecke zwischen Ausgangspunkt und Skidepot.  

Zon op en –onder

Local transport   Difficulty level                       Time planning   Map
 Datum Ochtendschemer Zon op Zon onder Donker  
1 mei (zomertijd) 05.48 06.16 20.39       21.06   

Tijdsplanning

Local transport   Difficulty level   Sunrise -set                           Map

Uitgangspunt voor de planning is:

Stijgsnelheid: 300 meter/uur
Daalsnelheid: 1000 meter/uur
Horizontale afstand: 4000 meter/uur

De totale geschatte tijdsduur is de sommatie van de benodigde tijd voor het afleggen van de horizontale afstand en de tijdsduur voor het stijgen resp. dalen. Afhankelijk van de locale condities zal deze tijdsduur naar omstandigheden worden aangepast.

Plattegrond

Local transport   Difficulty level   Sunrise -set   Time planning          

By clicking within one of the frames will show you the corresponding 1:25.000 map. 
By clicking outside these frames will enlarge the 1:50.000 overview map.

Bündner Haute Route Graubünden, overview map.

St. Moritz is located at the south side and Davos at the north side of this map.

These maps can be used to plan your own tour. First you have to download the map of your interest. This can be done by clicking with the right mouse button on the map so you can select "Save picture as". The bottom left coordinate of each map is written below the map on the "day planning" pages. This value can be used to calibrate the map (use mapdatum CH-1903 and map projection “Swiss grid” (SUI)) The distance between two adjacent screen lines is 1000 meter increasing in the direction West to East and South to North.

To download the 5 maps at once, click the button below. 
The waypoints and the routes are not drawn on these maps, in contrary to the maps on the day planning pages.

Klick button for downloading the .map files. They are compressed as a self extracting zip-file. Maps (628 KB)

Users of OziExplorer mapping software can download the calibration file, waypoint information and the routes as well:

Click button for downloading the calibration file. It is compressed as a self extracting zip-file. Calibration (34 KB)

Klick button for downloading the Route files. They are compressed as a self extracting zip-file. Routes (37 KB)

Klik button for downloading the waypoint file. It is compressed as a self extracting zip-file. Waypoints (35 KB)

Vorige Volgende